Presentatie Servicekostenbeleid en Woningdelen

Voorzitter Marion Scholten heet Judith Ebisch en Yvonne Meijer van harte welkom. Judith Ebisch en Yvonne Meijer zijn respectievelijk beleidsmedewerker Wonen en participatiemedewerker bij Mooiland (ML). Het eerste onderwerp is Servicekostenbeleid. Er kwamen wat signalen dat het niet goed liep en er dus klachten waren. Vorig jaar is er een werkgroep gestart waarin ook de huurdersorganisaties zaten. Dit heeft geleid tot een nieuw servicekostenbeleid. Het tweede onderwerp is Woningdelen. Het is duidelijk dat er woningnood is; ML is aan het nadenken en een plan aan het ontwikkelen over woningdelen. 

Servicekostenbeleid

Verbetertraject Servicekosten

Het servicekostenbeleid (SKB) verliep niet naar tevredenheid. Dat vond ML, maar er kwamen ook signalen vanuit de belangenorganisaties. Zodoende is besloten een verbetertraject Servicekosten op te starten. Er is een werkgroep opgezet, waaraan input gevraagd is. Dit heeft geleid tot een nieuw SKB; deze is inmiddels een jaar van kracht. 

Visie op servicekosten

Belangrijk in het SKB vindt ML dat het helder, eenduidig, transparant, betaalbaar, kostendekkend en duurzaam is. ML is hierbij gehouden aan een wettelijk kader.

Componenten en verdeelsleutel

Er zijn 42 servicekostencomponenten uitgewerkt. De werkgroep heeft deze gezien en heeft erover meegepraat. Een van de componenten is de verdeelsleutel: wie betaalt wat? Per complex wordt bekeken of er voldaan wordt aan de componenten. 

Jaarlijkse afrekening

Het voorschot moet zo dicht mogelijk aansluiten op de werkelijke kosten. De afrekening wordt vóór 30 juni verstuurd. Inzage is mogelijk bij ML. Met vragen kan men terecht bij het Team Servicekosten. 

Vraag: Heb je ook inzage in de afrekeningen?

Antwoord: Ja, dat is mogelijk. Vaak gaat dit via de bewonerscommissies. 

Wijziging levering en diensten

Als er wijzigingen zijn, wordt de bewoner hierover geïnformeerd. Voor wijziging in leveren van diensten moet ML de toestemming van de huurders hebben. Daarvoor is minimaal 70% toestemming nodig. Dit is wettelijk geregeld. Als de 70% niet gehaald wordt, gaat de wijziging niet door. Hierover komen ook vragen van bewoners, zoals: kunnen we een huismeester krijgen of kan er meer onderhoud gedaan worden? Zo’n vragen kunnen bij de wijkconsulent neergelegd worden. 

  • Vraag: Wordt die 70% doorgaans gehaald?
  • Antwoord: Meestal wel.

Nieuwbouw en renovatie

Bij plannen voor nieuwbouw en renovatie wordt goed gekeken naar wat dit betekent voor de servicekosten. Mooie grote ramen hebben bijvoorbeeld consequenties voor de glasbewassing. In het gemaakt sociaal plan staat waar de huurders dan aan toe zijn.

Kwaliteitsbewaking en klachten

Vragen gaan via het Team Servicekosten. Voor klachten van schoonmaak en groen is er een apart e-mailadres: schoonmaak@mooiland.nl

Een keer in de zoveel tijd worden er kwaliteitscontroles uitgevoerd. Als de huurder het niet eens is met de kosten en er niet met het Team Servicekosten uitkomt, dan kan deze bij de Huurcommissie bezwaar indienen. De Huurcommissie gaat specifiek over de servicekosten. Bij andere klachten treedt de eigen klachtenprocedure in werking. ML heeft een klachtencoördinator. (klachten@mooiland.nl). Deze zal de huurder zo nodig doorverwijzen naar de Huurcommissie. 

Vragen

  • Vraag: Bij ons Op de Logte zijn problemen die maar steeds niet opgelost worden.
    Antwoord: ML laat vastgoedbeheerder Sven van Casteren weten dat de bewoners niet tevreden zijn over het onderhoud en hoe er daarmee omgegaan is. Hij zal dan contact opnemen met de huurders. 

Woningdelen

Waarom woningdelen?

Alle woningcorporaties en gemeentes zijn hiermee bezig. Er is namelijk een groot tekort aan woonruimte. Ook is de benuttingsgraad laag. Bijvoorbeeld als één persoon in een eengezinswoning woont. ML probeert nieuw te bouwen, maar dat zijn hele trage processen. 

ML wil op een wat gemakkelijkere manier extra woonruimte creëren. Dat is Woningdelen.

Hoe kan de bestaande voorraad beter benut worden? Er kan bijvoorbeeld opgetopt worden (een extra woonlaag). Transformeren is ook een optie. Hierbij worden kantoorruimten omgebouwd naar appartementen.

Een andere mogelijkheid is Woningdelen. Dit betekent dat je de woning met een of meer andere mensen deelt. 

Doel

  • De beschikbaarheid van wonen vergroten.
  • De betaalbaarheid verbeteren. Als je een woning deelt, deel je dus ook de huur en de energie, internetkosten, enz. 
  • De sociale cohesie verbeteren en eenzaamheid tegengaan.

Varianten woningdelen

  • Kamergewijze verhuur
    In één huis wonen twee of meer mensen met ieder een eigen contract. Zij hebben ieder een eigen slaapkamer en alle andere ruimtes worden gedeeld. Als iemand weggaat, wordt aan de achtergeblevene gevraagd iemand anders te zoeken. Als dit niet lukt, kan ML helpen. 
  • Zachte splitsing

In één huis wonen twee of meer alleenstaanden met ook afzonderlijke contracten. Zij hebben niet alleen een eigen slaapkamer, maar ook een eigen badkamer. Dit is net wat luxer en ook wat duurder. En het vergt meer bouwkundige aanpassingen.
Vraag: Is dat op basis van vrijwilligheid of beslist ML dat?
Antwoord: ML beslist dat. Dat gebeurt namelijk pas als een woning vrijkomt en deze daar geschikt voor is. Wij adverteren het als een woningdeelwoning. 

Vraag: Kan dit ook in een soort mantelzorgsituatie?
Antwoord: Dat zou, onder bepaalde voorwaarden, een optie kunnen zijn. De verwachting is wel dat het meer voor jongeren interessant is.
Vraag: Dit had voorkomen kunnen worden, want dit speelde al jaren geleden.
Antwoord: Ja, dat klopt, maar toen was de woningnood nog niet zo hoog. We zijn wel met doorstroomregelingen bezig.

Vraag: Hoeven mensen bij doorstroming niet ingeschreven te staan?
Antwoord: Er komt ergens een nieuw appartementencomplex, wij schrijven alle mensen in eengezinswoningen aan die daar langer dan vijf jaar wonen. We geven dan aan dat je geen inschrijfduur hoeft te hebben. Dit doen we al 4 à 5 jaar.

  • Hospitaverhuur
    Bij hospitaverhuur is er gewoon een hoofdhuurder. Deze woont alleen in een huis en vindt het gezellig en interessant is om iemand op kamers te nemen. Dit kan onder bepaalde voorwaarden (je moet tenminste twee jaar in de woning wonen). Uiteraard mag er ook geen sprake zijn van overlast of woonfraude. Daar heeft ML een voorbeeldcontract voor. Bij hospitaverhuur heeft ML alleen een relatie met de hospita en niet met de kamerbewoner.
    Vraag: Ik neem mijn kleindochter in huis en ik kom te overlijden. Moet zij er dan uit?
    Antwoord: Ja, want ML heeft alleen een contract met de hospita.
    Hospitaverhuur is gemakkelijker te realiseren, want bij de andere opties moet ML wachten tot er een woning vrijkomt.
    Vraag: Als ik een relatie krijg en iemand komt bij mij wonen, dan kan hij toch medehuurder worden?
    Antwoord: Ja, dat kan, maar dat is een hele andere situatie.
    ML is druk bezig met de voorbereidingen op hospitaverhuur. Zo is ML onder andere in overleg met de gemeente. Op het moment dat ML een definitieve ‘go’ heeft, wordt er ruchtbaarheid aan gegeven via gemeente, website ML en de huurdersverenigingen. Als u interesse hebt, kunt u dit bespreken met de wijkconsulent. Belangrijk is dat u anderen er al op wijst dat ML dit gaat doen.
    Vraag: Mag je een mantelzorgwoning in je tuin laten plaatsen?
    Antwoord: ML staat nu al toe dat er mantelzorgwoningen geplaatst worden, maar de bekostiging is voor de huurder zelf of familie daarvan. ML heeft daar ook al afspraken over met de gemeente. Er zijn voorwaarden: de tuin moet bijvoorbeeld groot genoeg zijn en er moet voldoende afstand zijn tot de buren. ML is aan het kijken om nog een stapje verder te gaan en zelf de mantelzorgwoningen te gaan plaatsen. 

Vraag: Wie bepaalt de huur bij hospitaverhuur?

Antwoord: Wij hebben daar wel richtlijnen voor. ML heeft een voorbeeldcontract met voorwaarden. ML moet het dus wel goedvinden. Maar de hoofdhuurder en de kamerbewoner worden daar wel in meegenomen.
Vraag: Als je een mantelzorgwoning in je tuin hebt en de hoofdbewoner overlijdt, wat gebeurt er dan?

Antwoord: Dat is inderdaad het pijnpunt van de mantelzorgwoningen. Daar zitten vaste voorwaarden aan. Wij hebben alleen een contract met de hoofdhuurder.

Vraag: Als je iemand op kamers neemt en je staat bij ML ingeschreven, blijft de inschrijftijd dan behouden? 

Antwoord: Ja zeker. Daardoor is de doorstroom ook gemakkelijker. Het zijn tijdelijke oplossingen.

Vraag: Met hoeveel woningen gaat ML beginnen met dit project en wat betekent dat voor Gennep?

Antwoord: Het aantal is een beetje lastig om te zeggen. ML is afhankelijk van het feit wanneer er een woning vrijkomt. Wij selecteren woningen en kijken dus welke woningen voldoen aan de eisen. Deze krijgen dan een woningdeellabel. Als die woning vrijkomt, kunnen we die gaan woningdelen. In Gennep zouden misschien 10% van de woningen daarvoor geschikt kunnen zijn. Maar dan moet zo’n woning wel vrijkomen. Het zou dus in een keer heel veel kunnen zijn, maar het kan ook nog twee jaar duren. Als er nieuwbouwwoningen komen weten we dat er 10 mensen vanuit de het dorp verhuizen en dan kunnen we kijken of daar een woning geschikt voor is.
Tip huurder: huizen in onder andere de Beatrixstraat, Irenestraat en Margrietstraat zijn al eerder opgedeeld. Daar wonen nu twee gezinnen in en zijn dus uitermate geschikt.

Antwoord: We zullen daar specifiek naar kijken. 

De voorzitter bedankt Judith Ebisch en Yvonne Meijer voor de duidelijke uiteenzetting.